The creation of visual metaphors: a didactic proposal based on photography

  • Nora Ramos Vallecillo Profesora Universidad de Zaragoza

Abstract

At present within artistic education, we must prioritize a teaching in which competence development predominates. Students through practical development must promote the construction of meaningful learning, put their skills into play, and stimulate critical, divergent and creative thinking.

The didactic proposal that we present has consisted in that the second-year-high school students, based on the study of the graphic work of the artist Chema Madoz, take photographs where a visual metaphor was represented.

Through the design of a poetic image, the students have understood the process by which we carry out perceptual, emotional or conceptual relationships with objects. They have experienced the process by which we appropriate signs at a conceptual level.

References

Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro-EUB.

Arzu, A. (29 de septiembre de 2016). Chema Madoz y sus metáforas visuales. Obtenido de Artelaraña: https://artelarana.lunaazul.org/2016/09/29/chema-madoz-metaforas-visuales/

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer que el aprendizaje sea significativo en el aula. Seminario de aprendizaje significativo.

Bogantes, J., & Palma, K. (2016). La regulación continua de la enseñanza y del aprendizaje desde el evaluar para aprender. Una experiencia de la cátedra didáctica del lenguaje. Innovaciones Educativas (24), 60-72.

Carroll, N. (1994). Visual Metaphor. En Hintikka, J. (ed.), Aspects of Metaphor, (págs. 189-223). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.

Civarolo, M. M., Pérez, M., & Tacconi, N. (2015). La metáfora como fuente de aprendizaje en la escuela secundaria. Obtenido de XXVI Encuentro del Estado de la investigación educativa: file:///C:/Users/N/Downloads/4504-3736-1-PB.pdf

Coll, C. (1996). Significado y sentido del aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. En C. Coll, Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento (págs. 189-206). Barcelona: Paidós Ibérica.

Coll, C. (1997). Adaptación de Psicología y Currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum. México: Paidós Mexicana.

De la Rosa Alzate, A. (2006). Las figuras retóricas visuales: apuntes para explorar la metáfora visual. Habladurías (4), 66-83.

Debray, R. (2001). Introducción a la medialogía. Barcelona: Paidós.

ECD/65/2015, O. (21 de enero de 2015). Por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación en primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. BOE. I, disposiciones generales, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, BOE-A-2015-738.

Hernández, F. (2012). Espigadoras de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.

Novak, J. D., & Gowin, D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.

Ortiz, M. (2010). La Metáfora Visual Incorporada: Aplicación de la Teoría Integrada de la Metáfora Primaria a un Corpus Audiovisual. (U. d. Alicante, Ed.) Recuperado el 6 de agosto de 2020, de El taller digital: file:///C:/Users/N/Downloads/la-metafora-visual-incorporada-aplicacion-de-la-teoria-integrada-de-la-metafora-pirmaria-a-un-copus-audiovisual--0.pdf

Ortiz, M. (2011). Estructuras formales de las metáforas visuales en la publicidad gráfica: un análisis cognitivo. Pensar la Publicidad, 5(1), 141-162.

Pellicer, C., Álvarez, B., & Torrejón, J. (2013). Aprender a emprender: cómo educar el talento emprendedor. Fundación Príncipe de Girona, Aulaplaneta.

RAE. (2001). Diccionario de la lengua española, versión 23.3 en línea. Recuperado el 5 de agosto de 2020, de https://dle.rae.es

Ricoeur, P. (1976). Interpretation Theory. Discourse and the surplus of meaning. Nueva York: Texas University Press.

Sougez, M.L. (1994). De la emoción a la metáfora: La fotografía de Chema Madoz. Zehar, boletín Arteleku (26), 14-16.

Published
2020-12-20
How to Cite
Ramos Vallecillo, N. (2020). The creation of visual metaphors: a didactic proposal based on photography. Afluir Journal, (extra2), 211-227. https://doi.org/10.48260/ralf.extra2.45