School visits to museums and art centres: analysis of the perspective of two pedagogical departments

  • Navarro
  • Diego Luna Universidad de Sevilla
Keywords: museum pedagogy, school visits, Primary Education, museums, art centers

Abstract

The main objective of this exploratory case study was to understand how school group
visits from Primary Education are planned and conducted, based on the experiences of
professionals working in the educational departments of the Museum of Fine Arts of Seville and
the Andalusian Centre of Contemporary Art, respectively. To collect participants’ testimonies, a
structured interview was conducted following a script of questions inspired by the scientific
literature. The results obtained are organized here into three thematic blocks: 1) educational
programs and the school curriculum; 2) educational departments and their teaching strategies;
and 3) the experience with Primary Education groups. The analysis and discussion of such
results contribute to problematizing and relativizing the educational impact of school visits to
museums and art centres.

References

Alarcón Gama, T. N. (2024). Desarrollo del pensamiento histórico en estudiantes de primaria mediante la interpretación de fuentes patrimoniales. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 1-12. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2504

Alonso Alcalde, R., Juez Aparicio, L., y Abajo González, A. (2023). La educación online en los museos. El caso del Museo de la Evolución humana (Burgos, Castilla y León). Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, 25(1), 225-249. https://doi.org/10.17561/ae.v25n1.7498

Becerra Traver, M. T., y Gomes Borges, S. M. (coords.) (2022). Educación y museos. Universidad de Extremadura.

Castro Fernández, B. M., y López Facal, R. (2021). De la ficción a la inclusión: construcción de identidades compartidas desde el museo y la escuela. En M. A. Santos Rego, M. M. Lorenzo Moledo y Quiroga Carrillo, A. (coords.), La educación en Red. Realidades diversas, horizontes comunes: XVII Congreso Nacional y IX Iberoamericano de Pedagogía. Santiago de Compostela 7-9 de julio de 2021 (pp. 1009-1011). Universidade de Santiago de Compostela.

Chaves Guerrero, E. I. (2022). Didáctica de la otredad desde el museo local. Narrativas históricas y artísticas en la formación ciudadana de docentes. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Málaga, España.

Chirino-Colina, M. C. (2021). El museo: un espacio para la enseñanza-aprendizaje de la educación artística. Dominio de las Ciencias, 7(1), 295-312. https://doi.org/10.23857/dc.v7i1.1706

Colman Ramírez, J. C. (2023). Maestros y museos. Una mirada desde el profesorado de Educación Escolar Básica. AULA PYAHU: Revista de Formación Docente y enseñanza, 1(1), 163-172. https://doi.org/10.47133/rdap2023-11art12

Cuenca López, J. M., Estepa Giménez, J., y Martín Cáceres, M. J. (coords.) (2021). Investigación y buenas prácticas en educación patrimonial entre la escuela y el museo. Territorio, emociones y ciudadanía. Trea.

Dysthe, O. (2021). Opportunities and challenges of dialogic pedagogy in art museum education. Dialogic Pedagogy, 9. https://doi.org/10.5195/dpj.2021.317

García Martínez, B., Lozano Martínez, J., Cerezo Maíquez, M. C. (2021). Educación intercultural-inclusiva desde el patrimonio cultural. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 24(3), 185-201. https://doi.org/10.6018/reifop.456421

Glaser, B. B., y Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine.

Gómez Hurtado, I. (2023). Hacia un patrimonio inclusivo. Análisis de buenas prácticas de educación patrimonial y emocional para el desarrollo de las personas con capacidades diferentes. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Huelva, España.

González-Sanz, M., Ibáñez-Etxeberría, Á., y Feliu-Torruella, M. (2021). Percepciones del profesorado de primaria sobre las visitas educativas basadas en las Visual Thinking Strategies (VTS). DAFO de su aplicación en el Museo Picasso de Barcelona. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 35(96-2), 175-194. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.89816

Krippendorf, K. (2019). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.

López Basanta, C., y Sabaté, M. (2024). Creación de recursos educativos en colaboración con la educación formal: la experiencia del museo de Lleida. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (31), 186-204. https://doi.org/10.1387/cabas.26221

Lucas, L., Trabajo, M., y Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, individuo y sociedad, 32(2), 299-317. https://doi.org/10.5209/aris.63288

Medina-Salcedo, S., y Siliceo-Jauset, M. M. (2024). La cápsula del tiempo, punto de partida para un aprendizaje competencial en Educación Primaria. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (31), 72-109. https://doi.org/10.1387/cabas.26223

Morard, S., Paukovics, E., y Sanchez, E. (2025). Understanding player experience in museum-based learning games: a mixed-methods analysis. En Plass, J.L., y Ochoa, X. (eds.), Serious Games. JCSG 2024. Lecture Notes in Computer Science, 15259. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-74138-8_14

Parisi-Moreno, V. (2021). El museo escolar y la biblioteca escolar. Recursos para desarrollar la competencia informacional en educación infantil y educación primaria. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Lérida, España.

Piscitelli, B., y Penfold, L. (2015), Child-centered practice in museums: experiential learning through creative play at the Ipswich Art Gallery. Curator, (58), 263-280. https://doi.org/10.1111/cura.12113

Ponsoda López de Atalaya, S., y Lucas Palacios, L. (2024). “Una mirada al patrimoni”: una acción educativa en el museo. Cabás. Revista Internacional sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (31), 172-185. https://doi.org/10.1387/cabas.26217

Quay, J., Brown, R., Andersen, J., y Watkins, M. (2022). The art of education and the work(ing) of art: theorizing museum educator pedagogies. Journal of Aesthetic Education, 56(1), 74-93. https://doi.org/10.5406/15437809.56.1.05

Rigo, D. Y., Melgar, M. F., y Elisondo, R. C. (2020). Museo y compromiso. Estudio de percepciones de estudiantes sobre una experiencia educativa. Sinéctica, (55), e1086. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0055-004

Schep, M., van Boxtel, C., y Noordegraaf, J. (2017). Competent museum guides: defining competencies for use in art and history museums. Museum Management and Curatorship, 33(1), 2–24. https://doi.org/10.1080/09647775.2017.1387590

Strauss, A., y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: an overview. En Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (eds.). The Sage handbook of qualitative research (pp. 443-466). Sage.

Suárez Suárez, M. Á., Calaf Masachs, R., Gutiérrez Berciano, S., y Urbano Contreras, A. (2021). Investigación evaluativa de visitas escolares: Hacia la profesionalización en la educación museística. Revista complutense de educación, 32(4), 515-524. https://doi.org/10.5209/RCED.70725

Tirado-de la Chica, A. (2019). Educación en museos de arte: por un análisis situacional comparado de las visitas escolares. Opción, 89(2), 144-173.

Trabajo Rite, M. (2020). La educación patrimonial como vínculo entre escuela y museo. Un estudio de caso para la formación de la ciudadanía en Ciencias Sociales de la ESO. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Huelva, España.

Vidagañ Murgui, M. (2019a). Reflexiones sobre la educación artística desde la práctica del museo de arte contemporáneo: el caso de los museos de Lisboa. Artseduca, (24), 55-64. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.24.5

Vidagañ Murgui, M. (2019b). Estrategias educativas en los museos de Arte Contemporáneo TITLE. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, (15), 121-133. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i15.7980

Vidagañ Murgui, M. (2020a). Habilidades y perfil formativo para la educación artística en el museo. Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas, 22(2), 113-126. https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5359

Vidagañ Murgui, M. (2020b). Educación en museos: la función de los educadores de museos. Educación y Futuro Digital, (20), 45-58.

Viladot Barba, P. (2023). Educación museística como antónimo de escolarización. RdM. Revista de Museología: Publicación científica al servicio de la comunidad museológica, (86), 21-26.

Williams, R., y Zimmermann, C. (2020). Twelve tips for starting a collaboration with an art museum. Journal of Medical Humanities, (41), 597-601. https://doi.org/10.1007/s10912-020-09655-1

Xu, C. (2024). Collaborative reflection practice among artists, museum educators, and school teachers in art museum settings. Reflective Practice, 1-15. https://doi.org/10.1080/14623943.2024.2426274

Published
2025-10-31
How to Cite
Navarro, & Luna, D. (2025). School visits to museums and art centres: analysis of the perspective of two pedagogical departments . Afluir Journal, 1(9), 113-131. https://doi.org/10.48260/ralf.9.202